Jak robić SEO na YouTube? 5 przydatnych wskazówek

Jak robić SEO na YouTube? 5 przydatnych wskazówek

Wrzucasz angażujące i ciekawe filmy, ale nikt ich nie ogląda? Prawdopodobnym problemem jest brak skutecznych działań SEO. Z poniższego artykułu dowiesz się, jak optymalizować filmy na YouTube, by serwis je promował w wynikach wyszukiwania.

SEO na YouTube – o co tu chodzi?

Każdy freelancer SEO wie, że promocja w takich wyszukiwarka jak Google czy YouTube jest niemożliwa bez działań pozycjonerskich. Może to być dla Ciebie pewnym zaskoczeniem, ale SEO to nie tylko pozycjonowanie w Google! Również na YouTube trzeba odpowiednio optymalizować swoje filmy, aby serwis prezentował je na samej górze wyników wyszukiwania.

Po tym krótkim wprowadzeniu możemy przejść do konkretów — zastanówmy się najpierw, jak działa algorytm YouTube. Konkretniej mówiąc, co sprawia, że dany film ma szansę pokazać się widzowi.

 

  • Jakiego rodzaju content ogląda dana osoba? YouTube analizuje treści, które oglądają użytkownicy w serwisie. Jeśli dany użytkownik oglądał przez kilka godzin blogi poświęcony tematyce samochodowej, jest ogromna szansa, że podobne filmy będzie mu portal podpowiadał.
  • Czy użytkownicy chętnie oglądają Twoje materiały wideo? Jeśli algorytm YouTube widzi, że dużo osób ogląda Twoje materiały, jest to sygnał, że tworzysz interesujące treści — tym samym wyszukiwarka chętnie premiuje je większą widocznością w różnych miejscach serwisu.
  • Jak długo użytkownicy oglądają Twoje filmy? Kolejną istotną kwestią przy ocenie jakości filmów jest czas, jaki użytkownicy spędzili na oglądanie Twoich materiałów. Im dłużej oglądali Twoje filmy, tym większa szansa, że będziesz mieć lepsze SEO na YouTube.
  • Jak wygląda stosunek kciuków w górę do kciuków w dół? Im gorzej pod kątem ilości polubień wypada Twój serwis, tym mniejsza szansa, że wyszukiwarka będzie chciała go prezentować odbiorcom. Tym samym wizja skutecznego pozycjonowania  na YouTube będzie się coraz bardziej oddalać od Twojego kanału.
  • Preferencje użytkowników i ich lokalizacja: personalizacja to bardzo ważny czynnik, który wpływa na kształt prezentowanych materiałów użytkownikom. Algorytmy YouTube widzą, w jakich językach filmy najczęściej ogląda dany użytkownik — na tej podstawie podsuwają mu treści prezentowane w interesujących go wersjach językowych.
Sprawdź także to:  Jak założyć konto na YouTube

 

Przepis na skuteczne SEO na YouTube

Sporo już teorii opowiedzieliśmy — czas przejść do konkretnych działań, z którymi zrobisz skuteczne SEO na YouTube.

Przepisem na nie podzielił się freelancer SEO, Bartek Gąsior:

1. Wybór tematów i słów kluczowych

Twoja obecność w serwisie YouTube ma tylko wtedy sens, gdy nagrywasz materiały, które są interesujące dla użytkowników. Pamiętaj, że podstawą planowania filmów musi być dobra znajomość zainteresowań odbiorców.

Aby dowiedzieć się, jakie tematy interesują widzów, możesz sprawdzić wpisywane przez nich słowa kluczowe do wyszukiwarki. Zrobisz to m.in. w narzędziach Ahrefs lub Keywordtool.io.

Gdy już wiesz, czego szukają wyszukiwarce użytkownicy, czas zabrać się za tworzenie filmów, które odpowiedzą na ich zainteresowania — to kwintesencja skutecznego SEO na YouTube.

2. Filmy, które zwiększają skuteczność pozycjonowania na YouTube

Postaraj się nagrywać materiały w interesujący sposób — postaw na profesjonalną produkcję wideo. Zadbaj o dobrą jakość dźwięku, efekty specjalne i precyzyjne wyjaśnianie zagadnień.

W przypadku edycji filmów możesz sięgnąć po bezpłatne narzędzia takie jak: CapCut czy iMovie, jeśli korzystasz z urządzeń z systemem MacOS.

Staraj się nagrywać dłuższe materiały — oczywiście pod warunkiem, że omawiane zagadnienie tego wymaga. Nie wydłużaj sztucznie Twoich materiałów, omawiając w kółko ten sam problem na wiele sposobów.

Wypróbuj też format YouTube Shorts — krótkie materiały wideo w formacie pionowym również mogą Ci przysporzyć nowych widzów. Jest szansa, że ktoś, widząc Twojego Shorts’a, zechce zasubskrybować Twój kanał. Tym samym osiągniesz jeden z celów pozycjonowania na YouTube, jakim jest budowanie społeczności wokół kanału.

Sprawdź także to:  Jak słuchać YouTube w tle

3. Miniatura na YouTube – ważny składnik SEO

Miniatura to element Twojego marketingu na YouTube, który często decyduje o tym, czy użytkownik kliknie link prowadzący do Twojego filmu. Zadbaj więc o to, aby zdjęcie lub grafika była dobrej jakości.

Często w internecie można spotkać się z opinią, że najskuteczniejsze miniatury to te, które prezentują zdjęcie bohatera filmu, często autora wideo. Umieść więc swoje zdjęcie obok nagłówka. Oczywiście zadbaj o jego dobrą jakość.

4. Tytuł i opis zawierające słowa kluczowe

Pozycjonowanie YouTube — podobnie jak to prowadzone w Google — kładzie duży nacisk na słowa kluczowe. Choć nie są one najważniejsze, musisz je umieścić zarówno w tytule filmu, jak i w opisie. Nie ignoruj tego elementu! Niech słowa kluczowe staną się pomostem łączącym widzów z Twoimi filmami.

Jak robić SEO na YouTube? (wnioski końcowe)

Już wiesz, że SEO to ważny składnik budowania skutecznego kanału na YouTube. Wiesz też, jak się zabrać za optymalizację swoich filmów pod kątem algorytmów tej wyszukiwarki. Oczywiście pamiętaj, aby nie przeoptymalizować swoich materiałów — na tym portalu, podobnie jak w Google, w pierwszej kolejności należy skupiać się na potrzebach użytkowników. Twórz swoje materiały w taki sposób, aby użytkownicy z przyjemnością oglądali je do samego końca.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *