Branding i identyfikacja wizualna to dwa pojęcia, które bywają często stosowane zamiennie. Pomimo wielu cech wspólnych, nie oznaczają jednak bynajmniej tego samego. Branding, czyli proces tworzenia tożsamości marki, jest bowiem pojęciem znacznie szerszym, który zawiera w sobie elementy identyfikacji wizualnej, lecz nie tylko! Połączenie tych dwóch elementów pozwala natomiast na przeprowadzenie kompleksowych działań brandingowych, za które odpowiedzialny jest nie kto inny, jak agencja brandingowa – specjalista ds. brandingu i identyfikacji wizualnej.
Czym jest branding? Jakie elementy zawiera?
Wielu osobom branding kojarzy się głównie z atrakcyjnym wizualnie i dobrze zapadającym w pamięć logo. To jednak coś o wiele większego – jest to proces, który ma za zadanie doprowadzić markę nie tylko do zaistnienia w świadomości odbiorców, ale także zatrzymać ich uwagę na dłużej. Podstawowym celem brandingu jest bowiem stworzenie silnej i pozytywnie postrzeganej w swojej grupie docelowej marki, która dobrze poradzi sobie w bardzo konkurencyjnym świecie współczesnego biznesu. Jest to istotne, gdyż dzisiejsi odbiorcy mają tak wiele opcji do wyboru, że tylko zapadające w pamięć podmioty mają szansę zyskać ich uwagę.
Na branding składa się szereg elementów. Tworzą go nie tylko same składniki wizualne, do których zalicza się m. in. logo i kolory firmowe, ale także elementy, które są niewidoczne na pierwszy rzut oka. Prawidłowo wykonany proces brandingu pozwala powołać do życia markę z misją, wartościami bliskimi sercu jej odbiorców oraz z unikalną osobowością, która wyróżnia ją na tle konkurencji. To kompleksowy, złożony i długotrwały proces, który powinien być zrealizowany przez profesjonalistę – agencję brandingową. Oprócz brandingu, agencji warto powierzyć także opracowanie identyfikacji wizualnej marki, która stanowi jeden ze składników procesu brandingu.
Co kryje się pod pojęciem identyfikacji wizualnej?
Identyfikacja wizualna marki to nic innego, jak swoista wizytówka firmy w świecie wizualnym. Składa się na nią szereg elementów graficznych, które wspólnie tworzą spójny i rozpoznawalny na pierwszy rzut oka obraz marki. Celem jego stworzenia jest umożliwienie odbiorcom bezbłędnego stwierdzenia, z jaką marką mają do czynienia oraz jej odróżnienia na tle konkurencji. Głównym elementem identyfikacji wizualnej jest logo – znak firmowy, który jest swoistą wizytówką i graficznym podpisem marki.
Oprócz logo, identyfikacja wizualna obejmuje także kolory firmowe, typografię, zdjęcia, grafiki, wystrój firmowych wnętrz, stroje pracowników i wszystkie pozostałe elementy wizualne, które budują obraz marki. Każdy z nich musi zostać stworzony w przemyślany sposób oraz pozostawać w spójności z pozostałymi. Identyfikacja wizualna powinna także przemawiać do emocji odbiorców oraz dobrze zapadać w ich pamięć.
Jak widać, branding i identyfikacja wizualna to dwa różne pojęcia, które nie powinny być stosowane zamiennie. Każde z nich oznacza bowiem coś innego. Oba mają jednak jeden, wspólny cel. Jest nim budowanie silnej i rozpoznawalnej marki, która zdobędzie uwagę odbiorców i utrzyma ją przy sobie. Zarówno branding, jak i identyfikacja wizualna stanowią także dwa kluczowe elementy strategii marketingowej każdej współczesnej firmy, która dąży do odniesienia sukcesu na rynku.